Confidentialitatea in profesia contabila

Confidentialitatea presupune ca profesionistul contabil trebuie sa respecte confidentialitatea informatiilor obtinute in timpul misiunilor sale si nu trebuie sa le utilizeze sau sa le divulge fara autorizatie scrisa, in afara de cazurile cand obIigatia divulgarii este prevazuta prin lege sau norme reglementare. Principiul confidentialitatii impune ca obligatie profesionistilor contabili, de a se abtine de la:

  1. dezvaluirea de informatii confidentiale in afara firmei sau organizatiei angajatoare ca urmare a unei relatii profesionale sau de afaceri, cu exceptia cazului in care a fost autorizat in mod special sa faca publica o anumita informatie sau daca exista o obligatie legala sau profesionala de a face publice acele informatii.
  2. folosirea informatiilor confidentiale dobandite in timpul executarii sarcinilor de serviciu in avantajul personal sau in avantajulunei terte parti.
  3. un profesionist contabil trebuie sa respecte intotdeauna confidentialitatea, chiar si intr-un mediu social. Profesionistul contabil trebuie sa fie constient de posibilitatea unor scurgeri de informatii, in special in situatii ce implica o asociere de afaceri pe termen lung cu un asociat sau cu un afin.
  4. un profesionist contabil trebuie, de asemenea, sa mentina confidentialitatea in prezentarea de informatii catre un posibil client sau angajator.
  5. un profesionist contabil trebuie, de asemenea, sa ia in considerare mentinerea confidentialitatii in cadrul firmei sau al organizatiei angajatoare.
  6. un profesionist contabil trebuie sa faca tot posibilul pentru a se asigura ca personalul aflat sub controlul sau si persoanele care ii furnizeaza consultanta sau asistenta respecta principiul confidentialitatii.
  7. obligatia de confidentialitate continua si dupa incheierea relatiei dintre profesionistul contabil si client sau angajator. Cand profesionistul contabil schimba organizatia angajatoare sau obtine un nou client el are dreptul sa utilizeze experienta anterioara.
  8. profesionistul contabil nu ar trebui, totusi, sa foloseasca sau sa divulge informatii confidentiale primite sau obtinute dintr-o relatie profesionala sau de afaceri.

In urmatoarele situatii profesionistii contabili sunt sau pot fi obligati sa divulge informatii confidentiale:

  • atunci cand divulgarea este autorizata de catre client sau angajator;
  • atunci cand divulgarea este autorizata prin lege, de exemplu: pentru a furniza documente sau alte probe in cursul unor proceduri judiciare; si pentru a aduce la cunostinta autoritatilor publice in masura eventuale incalcari ale legii.
  • atunci cand exista o obligatie profesionala sau un drept de a le divulga atunci cand nu este interzis prin lege:
  • pentru a se conforma controlului calitatii unui corp membru sau al organismului profesional;
  • pentru a raspunde unei anchete sau unei investigatii din partea organizatiei membre sau al unui organism normalizator.
  • pentru a proteja interesele profesionale ale unui profesionist contabil in cursul procedurilor judiciare;
  • pentru a respecta standardele tehnice si cerintele etice.

Atunci cand profesionistul contabil a determinat ca informatia confidentiala poate fi divulgata, trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte:

  • daca interesele tuturor partilor, inclusiv ale tertelor parti ale caror interese ar putea fi afectate, ar fi prejudiciate in cazul in care clientul sau angajatorul consimt ca profesionistul contabil sa divulge informatii;
  • daca sunt cunoscute sau nu toate faptele semnificative si daca pot fi sustinute cu dovezi, in masura in care acest lucru este posibil;
  • cand situatia implica fapte sau opinii nefondate, trebuie sa se recurga la rationamentul profesional pentru a se determina tipul de prezentare care trebuie facuta, daca este disponibil;
  • ce tip de comunicare este preconizata si cui i se adreseaza; mai exact, profesionistul contabil trebuie sa fie convins ca partile carora li se adreseaza comunicarea sunt destinatarii adecvati si ca au responsabilitatea să reactioneze ca atare.