Din ce cauza intreprinderile isi pierd valoarea?
Nimic nu dureaza pentru totdeauna. Sau daca vreti, depinde ca intelege fiecare prin ”intotdeauna”. Cel mai bun exemplu, este chiar aceasta firma de contabilitate Bucuresti. Astazi suntem pe val, dar maine, unde vom fi?
Din pacate, pana si o afacere infloritoare, treptat, isi poate pierde valoarea de piata. Exceptie fac situatiile cand titularii, ”personaje” cu un rol decisiv in valorificarea intreprinderii, prin abilitati, experienta si pregatire, stiu cand sa-si asume riscuri, dar si cand sa ia anumite decizii hotaratoare.
In lipsa acestor competente, chiar si in cazul companiilor bine cotate, mentinerea si salvarea valorii devine o problema reala. Si continuand cu propriul exemplu, putem spune ca nu ar fi avut sens sa ne straduim ani de zile sa ne crestem firma de contabilitate, daca nu am fi luptat sa o pastram ca atare si nu in ultimul rand sa o protejam de la devalorizare.
Care sunt factorii ce pot devaloriza IMM-urile?
A. Ingenuitatea fondatorilor si lipsa lor de informare
Cand se pun bazele unei companii, fondatorii si apoi asociatii isi dau silinta sa actioneze intr-un mod cat mai corect. Cu toate acestea, voluntar sau involuntar, pe parcurs pot contribui la devalorizarea societatii. Urmarind alte oportunitati, cand lucrurile incep sa ”scartaie”, pot sa iasa din societate.
Procedura de iesire dintr-o societate de persoane cum este si SRL-ul, este posibila daca acest lucru apare precizat in actul constitutiv, daca restul asociatilor isi exprima acordul sau in situatia cand exista o hotarare judecatoreasca.
Este indicat sa stabiliti de la bun inceput ce anume presupune actiunea de retragere si ce efecte are asupra firmei si a celorlalti asociati. Cel mai bine este sa apelati la un reprezentant care sa se ocupe de toate demersurile necesare functionarii societatii, de la infiintari firme, pana la intocmirea statelor de plata si a declaratiilor fiscale.
B. Insuficiente cunostinte economice si de marketing
Multe persoane, daca decid sa-si deschida un SRL sau o alta forma de organizare a intreprinderii, pozitioneaza pe primul loc imbogatirea peste noapte. Dar obiectivul primar nu trebuie sa se refere la posbilitatile de ”largire” rapida a conturilor bancare, ci mai degraba la fluxul de numerar.
Instrumentul, vital pentru analiza situatiilor financiare, descrie lichiditatea si solvabilitatea firmei. Daca pe de o parte pune la dispozitia agentilor economici informatii cu privire la rezultate si rulaje, pe de alta, contribuie la planificarea listei de activitati viitoare.
Este adevarat ca imediat dupa lansare, cheltuielile curente pot fi suportate din propriul buget. Alteori, pot fi acoperite prin diferite forme de finantare publica / privata. Insa mai repede sau mai tarziu, titularul / titularii trebuie sa gaseasca un mod stabil si continuu pentru a genera profit.
C. Alegerea neinspirata a asociatilor si a partenerilor
Intreprinzatorul poate fi vazut ca un fel de conducator, capabil sa-si exercite influenta asupra unui grup mai extins sau mai restrans, alcatuit (dupa caz) din persoane angajate, colaboratori, parteneri de afaceri si asociati. Teoretic, aceasta influenta are un impact pozitiv, stimulant.
Pentru ca ideea aflata la baza afacerii sa devina si sa ramana una de succes, este esential ca fiecare membru al grupului sa impartaseasca aceleasi convingeri. In limita responsabilitatii si a posibilitatii, trebuie sa contribuie la cresterea ei, iar la nevoie sa se sacrifice fara nicio ezitare.
Dar pentru a va putea baza pe ajutorul grupului, toti membrii, fara exceptii, trebuie incurajati si premiati. Ceva de genul se intampla in firma de contabilitate pe website-ul careia navigati. Altfel nu va imaginati ca am fi putut rezista atata vreme pe o piata unde concurenta creste de la un an la altul.
Istoria este plina de exemple cu intreprinderi care au cunoscut succesul tocmai datorita grupurilor compacte, care impart aceleasi idealuri. Dar la fel de plina este si de afaceri falimentare, cu destine hotarate chiar de lipsa de comunicare.